Communiceren met verschillende types
De meeste mensen vinden het lastig om over problemen te communiceren. Dat komt mede omdat we het moeilijk vinden om ons in te leven in de belevingswerelden van andere types. Helaas gaan we in ons werk- en privéleven nogal eens relaties aan met tegengestelde types. Zachter, steviger, nuchterder of behulpzamer mensen. Allemaal fantastische eigenschappen, totdat die kwaliteiten ons gaandeweg beginnen te ergeren. Wat we eerst als de zachtheid van de ander ervoer, gaan we langzamerhand ervaren als lafheid, de nuchterheid van de ander wordt saaiheid en de daadkracht en beweeglijkheid die we in onze actieve partner eerst zo bewonderden, verandert in onvoorspelbaarheid en egoïsme.
Je kunt leren om beter met deze irritaties om te gaan of ze zelfs te voorkomen. Bij het Voelertype is het belangrijk uitgebreid de tijd te nemen voor zijn gevoelens en gekwetstheid voordat je het conflict kunt aankaarten, bij een Doener moet je juist voortvarend zijn en een Denker maak je het gelukkigst wanneer je de problemen en oplossingen in een matrixstructuur zet.
Hoe moet je de types benaderen? | ||
---|---|---|
Type | Toegangscode | |
Voeler | Begrip en aandacht | |
Doener | Actie en oplossingen | |
Denker | Onderbouwing en structuur |
Ga naar het boek "Beter communiceren met Voelers, Denkers en Doeners"